پارامترهای تاثیرگذار بر روی قیمت زهر زنبور عسل

 


قیمت زهر زنبور عسل به عوامل مختلفی وابسته است که برخی از آن ها بیشتر و برخی کمتر بر روی قیمت این ماده اثر می گذارند. این شما هستید که با خرید هوشمندانه زهر از سودجویی ها برای افزایش بی رویه این ماده پرخاصیت جلوگیری به عمل می آورید.


زهر زنبور عسل از جمله مواد درمانی طبیعی است که این روزها با استقبال بیشتری نسبت به گذشته مواجه شده است. روش های جدید استحصال و مصرف زهر زنبور عسل، به گونه ای است که کمتر کسی در برابر آن مقاومت می کند. مگر اینکه به هر دلیلی نخواهد از زهر استفاده کند.

یکی از دلایلی که باعث شده بسیاری از مردم از زهر زنبور عسل استفاده نکنند، قیمت آن است. قیمت زهر زنبور عسل متاثر از پارامترهای مختلفی است و به دلیل شرایط خاص برداشت و فراوری در برخی مواقع بسیار گران می شود. در این شرایط ممکن است برخی افراد که از خواص فوق العاده این ماده درمانی مطلع نیستند، حاضر به پرداخت چنین هزینه ای نباشند. این در حالی است که هزینه درمانبا زهر زنبور عسل به مراتب از درمان های دیگر کمتر است.

هرچند پارامترهای تاثیرگذار بر زهر زنبور عسل بسیار پیچیده بوده و اگر قرار باشد قیمت زهر به درستی تعیین شود، باید نرم افزاری بسیار قوی هزینه های تولید یک گرم زهر را استخراج کند تا بتوان از تولید این ماده سود بدست آورد، اما امروزه زنبورداران به این موضوعات توجهی ندارند و تنها بر اساس برخی پارامترهای ساده قیمت گذاری زهر زنبور عسل را انجام می دهند.

؛؛  در این مطلب کوتاه تلاش شده تا به برخی از پارامترهای تاثیرگذار بر روی زهر زنبور عسل اشاره شود. شاید با مطالعه این پارامترها به دلایل منطقی قیمت زهر زنبور عسل پی ببرید.

تهیه تجهیزات
اولین هزینه ای که یک زنبوردار باید برای استخراج زهر زنبور متقبل شود، دستگاه های استحصال و جمع آوری زهر زنبور عسل است. این دستگاه ها قیمت های نسبتا زیادی داشته و هزینه هایی نیز برای تعمیر و نگهداری آنها در نظر گرفته می شود. طبیعی است که باید فروش زهر بتواند به مرور زمان هزینه این دستگاه ها که به مرور نیز فرسوده می شوند را جبران کند.در نتیجه زنبوردار اگر به طور حرفه ای هزینه این دستگاه ها را در نظر بگیرد، می تواند به قیمت مناسبی برای قیمت گذاری زهر زنبور عسل دست پیدا کند. با این حال در بسیاری از مواقع این پارامتر نادیده گرفته می شود.

فراوری زهر
یکی از قسمت های حساس تولید و عرضه زهر زنبور عسل، فراوری آن است. فراوری زهر زنبور عسل یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به دانش فنی و تجهیزاتی دارد که بتوان این ماده دارویی را به بهترین شکل ممکن عرضه کرد. در نتیجه منطقی است که برای فراوری زهر زنبور عسل هزینه هایی انجام شود و این هزینه ها روی قیمت زهر اثر بگذارد.
بسیاری از شرکت های عرضه کننده زهر زنبور عسل که این ماده را به صورت خام از زنبوردار می خرند، خط تولیدی برای فراوری زهر راه اندازی کرده اند. طبیعی است که قیمت چنین فراورده هایی با زهر خام متفاوت خواهد بود.

هزینه آزمایش
یکی از ملزومات عرضه زهر به صورت خام یا فراوری کردن این ماده، آزمایش نمونه ها به صورت مداوم است. به همین منظور هزینه هایی برای آزمایش زهر برای هر زنبوردار یا شرکت عرضه کننده زهر وجود دارد که باید متقبل شود.
در صورتی که زهر زنبور عسل بدون آزمایش و مشخص شدن مواد و ترکیبات درونی آن به بازار عرضه شود، مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت. در صورت مشخص نبودن میزان ماده موثر ملیتین در زهر، تعیین دوز مجاز مصرفی کار تقریبا غیرممکنی خواهد بود.

تولید محدود زهر زنبور عسل
یکی از دلایلی که قیمت زهر زنبور عسل گران است،محدود بودن تولید آن در یک کندو است. هر زنبوردار تنها می تواند چند گرم از یک کلونی زهر جمع آوری کند. در نتیجه اگر قیمت زهر زنبور ارزان باشد، هیچ زنبورداری حاضر نیست برای تهیه چنین ماده ای تا این میزان زحمتا بکشد. در نتیجه قیمتی متناسب با زحمت کشیده شده در نظر گرفته می شود.

هزینه های نگهداری
نگهداری از زهر زنبور عسل در انبارها نیز هزینه هایی به همراه دارد. این یک ماده ساده نیست که بتوان در هر شرایطی آن را نگهداری کرد. به همین علت نگهداری خاص این ماده نیز ممکن است بر روی قیمت آن اثر بگذارد. هرچند در این این پارامتر هم کمتر مورد توجه قیمت گذاری زهر زنبور عسل واقع می شود.

کاهش تولیدات دیگر زنبور
یکی از عواملی که بر روی قیمت زهر اثر می گذارد اما تعیین نقش آن بسیار پیچیده بوده و نیاز به تست دارد، اثر زهرکشی از زنبور در میزان تولیدات دیگر فراورده های زنبور عسل است. به این علت که زنبور عسل تنها در زمانی از زهر خود استفاده می کند که احساس خطر کرده باشد، در نتیجه ممکن است بر روی دیگر تولیدات او تاثیر بگذارد.

این موضوع در حال بررسی توسط دانشمندان است. با این حال همین که این شک وجود دارد که زهرکشی از زنبور ممکن است تولید عسل کلنی را کاهش دهد، باعث کمتر شدن تولید زهر شده و در نتیجه قیمت آن را بالاتر می برد. علاوه بر این زنبوردار سعی می کند قیمت عسل کمتر تولید شده را نیز روی قیمت تمام شده زهر بگذارد تا از سود زنبورستان کم نشود.

نقش دلالان زهر
به جرئت می توان گفت که یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت زهر زنبور عسل دلالان هستند. با توجه به اینکه توصیه نمی شود زهر زنبور عسل را به صورت مستقیم از زنبوردار خریداری کنید، به همین علت دلالان از فرصت استفاده کرده و تلاش می کنند تا با چند برابر کردن قیمت و افسانه سرایی در مورد اثرگذاری زهر زنبور عسل، سودهای کلانی را به جیب بزنند.

اگر می خواهید گول دلالان بازار زهر زنبور عسل را نخورید و به قیمت های عادلانه از این ماده دسترسی داشته باشید،بهتر است به سراغ برندهای معتبر بروید. تنها در این صورت است که هم از کیفیت و هم از قیمت به صورت همزمان رضایت خواهید داشت.


سخن آخر !
قیمت زهر زنبور عسل به عوامل مختلفی وابسته است که برخی از آن ها بیشتر و برخی کمتر بر روی قیمت این ماده اثر می گذارند. این شما هستید که با خرید هوشمندانه زهر از سودجویی ها برای افزایش بی رویه این ماده پرخاصیت جلوگیری به عمل می آورید. فراموش نکنید که حساسیت شما در قیمت زهر، مانعی برای کلاهبرداری برخی سودجویان خواهد بود.